søndag den 12. september 2010

jeg har hørt det er så moderne at blokke...

... Så det vil jeg da også! Jeg ankom til Haag for nu små tre uger siden, efter en mild sagt ringe nats søvn i "euro city night line" toget. Så de første dage brugte jeg på at restituere. Da det var gjort fik jeg brev fra SU-styrelsen om at jeg godt kunne kaste en hvid pind efter den SU, som de ellers højt og helligt havde lovet mig. Nå... tænkte jeg så, mens panikken begyndte at indfinde sig, hvad gør man så. Hvis nogen af jer kommer i samme situation har jeg lavet en liste:

1. Man ringer ind til SU-styrelsen og brokker sig (forvent at komme til at høre temmelig meget ventemusik. De har kun tre numre af cirka 1 minuts varighed, som er genereret af en dårlig MIDI-synthesizer, som man så når at høre 10 gange hver i løbet ef en halv times ventetid )

2. Får man ikke noget ud af det  (det gør du ikke) begynder man at søge legater (mange) (forvent ingenting)

3. Da man heller ikke får noget ud af det. Prøver man at ringe til sin studievejleder i Danmark, som vil fortælle dig at dit kursus-studie på ingen måde kan betragtes som et udvekslingsår fra konservatoriet.

4. Almindelig panik

5. Så søger man job, og finder ud af at det er pænt svært at finde et aftenarbejde, når man ingen kvalifikationer har, ikke snakker et ord Hollandsk, og ikke ved hvor man skal lede.

6. Til sidst finder man ud af at spørge sin Uddannelsesleder, om det er muligt at skifte studieretning, fordi man lige har fået en ubærlig trang til at starte på bacheloren i stedet. (Det vil lykkedes, så du kan lige så godt springe punkt 1 - 5 over)

Jeg er altså nu officielt bachelorstuderende og har potentielt fire års uddannelse foran mig (uha, uha). Så nu regner jeg med at det med Su-styrelsen er rent papirarbejde.

Mens alt dette er sket har jeg også været på intens boligjagt, hvilket er dybt uinteressant, efter som det nu har vist sig at min brors hus (hvor jeg bor nu) bliver stående hvor det er indtil slutningen af januar. Det vil sige at det ser ud til at jeg har fået et helt lille rækkehus for mig selv (da mine tre "flatmates" bor i henholdsvis Amsterdam, Rottedam og Rotterdam) indtil da. Der er hul i taget og plastikgulv, men det må man leve med når man har en husleje på 50 €.

Nå ja: Så er jeg jo også startet i skole. Og det er kodyl fedt! Jeg nyder virkelig vær eneste time. Nu har jeg ganske vist ikke helt haft mit rigtige skema endnu (da jeg har skiftet uddannelse), men jeg tror ikke det kan undgå at blive fedt. Næste uge skal jeg til First Year Festival (FYF), som er sådan noget lær-dine-medstuderende-at-kende-på-tværs-af-linjerne halløj, hvor jeg får lejlighed til at optjene mine første to ECs point (det syntes jeg er totalt spændene og universitets-agtigt). Der er også sket en masse andet og jeg har mødt en masse mennesker. Men dem må i høre om en anden gang.

2 kommentarer:

  1. Kære Nikolaj
    Tak for rapport! Søren gjorde opmærksom på den allerede søndag, da de var til aftesmad på Fasanvej, men vi fik ikke benyttet denne lejlighed hvor den endnu hjemmeværende familie ellers var samlet, til at sende en hilsen tilbage.
    Han havde været i Operaen med Jette lørdag og se Dancer In The Dark, de var rimeligt begejstrede. Jeg synes historien lyder trist, og jeg er ikke til operamusik i alm.hed og ikke til Poul Ruders i særdeleshed og var glad for at slippe. Vi fik dog en genstand sammen efter forestillingen inden han skulle videre til kandidatfest på Kollegiegaarden, én af Katrines studiekammerater; hun siger det tynder ud, så nu vil hun også til at være færdig.
    Det er da surt at SU synes de skal bestemme dine uddannelsesplaner, men det er godt at høre at høre at faget stadig er værd at gå ind til. 1 eller 3 år, det må tiden vise, husk nu hvad Kim Larsen synger:

    "De kommer aldrig hjem / for Himlen stod på klem"

    Bare der er Himlen, vi venter hjemme i spænding på næste beretning.

    Kærlig hilsen.
    Din Far.

    SvarSlet
  2. AAAAAh Nikolaj, Du er bare så mega sej at du har en blok. Jeg vil ha' en også. Så behøver vi aldrig snakke sammen mere. Vi tjekker bare blokken, og sender et link når der er nyt at berette. Lars

    SvarSlet